Sidor

onsdag, april 30, 2014

Spökvandring del 2

Hex hade hamnat i ett annex som troligen varit statarbostäder för länge sedan. Dit verkade ”socitetsspökena” inte komma. Jag bodde tryggt mellan avdelningschefen och Ikaros – han som hatade fackföreningar och nu fått Hex på halsen. Här kunde man förstås välja om det var tryggt att bo intill honom eller ej… 
Dessutom hade jag fått samma rumsnummer som mitt födelseår
Hex gick alldeles själv genom parken ner till annexet. Nu var det mörkt. Det var lite kusligt med tanke på den där hingsten som kunde komma galopperande. Shejk (så stavas det på hans gravsten) var missbelåten med att ha blivit skjuten i onödan när husse dog 1872.

Men inget övernaturligt syntes eller hördes. Däremot stod en högst naturlig delegation utanför Hex dörr. Den bestod av en handfull smått förvirrade unga damer som ”nog hade fått fel rumsnummer.” Hex snuddade vid tanken på att schasa bort dem till Ikaros dörr, men det vore kanske lite fult…
Hex går och lägger sig och somnar. Det är tyst och inga mörka makter verkar vara i farten i den här byggnaden.
Fast…
…klockan 03.45 tar någon tag i Hex vänstra hand. Det är ett milt grepp och inget ont i det.
Jag vaknade och förvånades över att det var så verkligt.
Som sagt – inget illasinnat alls. Det finns nog fler än de där spökena som vill skrämmas för att de är arga.

Att jag sen somnade och drömde att chefen ville säga upp mig för att jag var allergisk mot apelsiner är en helt annan historia.

3 kommentarer:

  1. Dearest Kajsa,
    What a joke to wake up thinking someone is holding your left hand...
    Glad it only was a dream!
    Hugs,
    Mariette

    SvaraRadera
  2. Ja det slottet är väldigt speciellt. Jag har sovit över där men bara med ett öga stängt.

    Kramen

    SvaraRadera
  3. Inte trodde jag att häxor var rädd för spöken! Står inte ni i maskopi med varandra?
    Kramar Karin

    SvaraRadera