Sidor

söndag, oktober 26, 2014

Vaddå gamla?

Roar mig ibland med att titta på bokmärken på t.ex. Tradera. Undrar förresten om ungarna nuförtiden vet vad bokmärken är. De känner väl knappt igen ens en bok när de ser den - har ju Ipad.
Jaja, i alla fall. Läser rubrikerna på Tradera då.
"Gamla bokmärken" - aha, då tittar vi på dem:
Hmm, gamla? De här fanns ju i högavis när jag var liten. Särskilt de till höger, utan korgar. Man köpte dem på Ica i kartor. Fast då skulle det vara med glitter. Det var ju inte så kul att byta till sig ett sådant där. Alldeles för vanliga och alla hade dem.

Då ser vi vad det finns mer för "gammalt":
De här gillade jag inget vidare. De var också rätt vanliga. Gick lätt att köpa.
Halvkul att byta till sig. Holländskan och japanskan var kanske något roligare än resten.

Och mer då i avdelningen gammalt?
Vissa av dessa är "gamla" för mig. Baksidorna är gulaktiga (inte strukna med kaffe...) och de är rejält reliefmönstrade. Har de ett och annat veck är de ännu finare. Någon har använt dem.

Vissa märken betydde "ingenting". De var trista, dög bara att förhandla till sig sådant annat man ville ha. Och knappt det ibland. Marknaden var så kallat mättad. Andra suktade man efter och letade efter och kompisen hade såklart ett. Det fick man minsann inte byta till sig.
Ett av de finaste jag visste fanns här:
Det var den vita hästen i mitten! Sååå fin när min kompis visade den! Jag kan inte minnas att hela kartan fanns när vi var små. Senare hittade jag den komplett. Det fanns en lindansös också som var ok. Resten var rätt intetsägande. Fick man ett sånt där orkestermärke blev man ju trött...

Då vet vi att märkena som nu hunnit bli 50 år är "gamla".
Jag dör...



4 kommentarer:

  1. Fasen!!! Skulle ju bett om ett frimärke när jag var duktig hos tandläkaren i veckan!! Eller det kanske inte finns där heller längre? Frimärken med glitter...
    och de där ängelbokmärkena! Både de där halva på moln men de där stora med långa änglar, relief och glitter. Det är en speciell känsla :)

    SvaraRadera
  2. Dearest Kajsa,
    No dear, you are not dying but it makes us feel old(er) to think that 50+ years ago those 'poesie plaatjes' as we called them in Dutch, were so common!
    Sending you hugs and enjoy the new week.
    Mariette

    SvaraRadera
  3. Dear Kajsa,
    oh , I do not feel older, when I see those lovely things! I had "millions" of those wonderful "poesie-album" pictures and we swapped them in school :O)
    You get them again today, but most of the children don't know, what they are for ;O) ...
    Wishing you a wonderful new week,
    Love and hugs,
    Claudia

    SvaraRadera
  4. Kul att se att det finns de som kände som jag alltså att vissa bokmärken inte var värda något för att de var för vanliga. Tur för mig att jag både e halvdanska o halvfinska för det betyder att vi var varannat år i de båda länderna o jag som den bokmärkestokan jag va så köptes det många ark i de båda länderna för de blev hårdvaluta när man kom hem...undra om jag ska sälja min samling på Tradera? Har för mig att jag har ca. 1000 st senast jag räknade så där 40 år sen...

    Kramis från Pockethexan en häxa med "e"

    PS: Hittade dig hos Lippe o jag e också me på hennes lista även om man tjatar med henne på fejan i stället <;-p DS

    SvaraRadera