Sidor

onsdag, juni 13, 2012

Hex åker buss

Kan det hända något värt att skriva om under en ca 6 mil lång resa med en fredlig regionbuss?
Vänta bara...
Hex hade besökt en stad i norra Skåne och skulle nu tillbaks till hemorten.
Buss avgick kl 12.00
Hållplatsen var tillfälligt flyttad. Jaha, det var ju kul, undrar vart? Klockan var nämligen 11.57.
Hex kollade infotavlan och löpte som en gasell (eller - nåja) till den tillfälliga hållplatsen och kom med bussen. Va´ bra!
Busschauffören var en kvinnlig sådan. Inte vidare vänlig direkt.
Så åkte vi iväg. Inne i stan gick det bra men så kom vi ut på motorvägen och bussen krängde egendomligt.
Chauffören sms:ade för fullt...
Hex började förbereda för fototagning för vidareförmedling till Skånetrafikens "klagomur".
Nu kammade chauffören håret med fingrarna.
Rotade i en väska.
Fick fram en flaska vatten och drack lite.
Tittade mer till vänster än rakt fram på vägen. Troligen hängde mobilen där på något sätt.
Så stannade vi i en liten by och plockade upp en tant med stor rullväska. Tanten skulle till Köpenhamn vilket var logiskt eftersom hon var danska. Chauffören (polsk) och  tant (dansk) förstod icke varandra alls. Tanten fick emellertid sin biljett.
Bussen kör.
Tant går fram till chaufför och undrar varför biljetten var mycket dyrare än när hon åkte på andra hållet. Polsksvenskan räckte inte till för att förklara detta. Tanten sätter sig.
Bussen stannar för att ta upp fler passagerare.
Tanten kommer fram igen. Nu undrar hon om hon inte har fått någon sorts dubbelregistrering eftersom det blev så dyrt. Hex tycker underhållningen är enastående som den är men tittar ut genom fönstret och förstår att nu blir det snart ännu bättre för nu kommer det ombord en hund modell bjässe - nämligen en New Foundland.
Tanten sätter sig.
Vovven sticker snudan i den sura chaufförens ansikte och hon blir irriterad och höjer armen. Alla hundvana vet vad som händer då. Vovve blir pigg och kommer närmare.
Nu kommen tanten fram också.
Hex fröjdas!
Vovve får syn på Hex och hälsar fint och försiktigt. Hex säger att vovve är fin och sköter sig bra. Matte ler tacksamt. Vovve är för stor för att vända sig i gången så han backar (!) bak till "hunnaplassen"
Tanten flabbar på. Chauffören meddelar att det inte är hon som bestämt priset - "det är den" säger hon och klappar på biljettmaskinen.
Tanten sätter sig.
Tanten fladdrar och plockar och donar och gräver i väskan och till sist får hon fram ett äpple.
Det äter hon upp.
Chauffören gräver vilt i sin väska och får minsann också fram ett äpple som hon äter.
Tanten gräver och flåsar och kammar sig och kränger runt och rodar i väskan och får nu fram en apelsin.
Som hon äter upp.
Hex förbereder sig på att stiga av och det ska tanten också. Hon måster byta buss.
Tanten sätter ut sin bjässeväska med vett och vilja när Hex går förbi henne. Hjälp! Hur kom jag in i bilden?
Undrar om hon kom till Köpenhamn den där?
Nästa gång blir det:

6 kommentarer:

  1. He he och alla säger att jag ställer till oreda, inte sant......

    Kram

    SvaraRadera
  2. Nu gillar jag ju inte att åka buss men på den där turen hade jag allt velat vara med på

    SvaraRadera
  3. Hahahahaha....6 mil åker jag varje dag och har jag inte hund med mig stensover jag :D

    En eloge till din uppmärksamhet och jag håller verkligen med dig om sura busschaufförer. Vid det här laget vet alla chaffisarna var jag bor och pratar ofta med mig. Dom brukar få klubbor av mig som jag har i fickan, du vet färdkost :D

    Sköt om dig!

    SvaraRadera
  4. Dearest Kajsa,

    You had quite an adventure for that 6 mile ride on the bus! The dog made it even better. Funny scenario.
    Enjoy your week's ending.
    Love,
    Mariette

    SvaraRadera
  5. Haha vilken resa..underhållning av högsta klass =)
    Kramen ♥

    SvaraRadera
  6. Vore mycket snabbare om du tog sopkvasten och flugit dit! :))
    Trevlig helg!

    SvaraRadera