Sidor

fredag, juni 08, 2012

Ingen student...

...eller studentfest här. Annars är vädret vackert och det är en fin kväll för ett sådant tillfälle.
Studentkörning med hästarna åtar vi oss helst inte. Det blir för osäkert med djur i den där röran.
Fast när vi var unga och odödliga gjorde vi det. Följande utspelade sig utanför den största gymnasieskolan i Lund omkring år 1997: Hex och make håller med två halvblod utanför skolan. Poliserna var hyggliga och lät oss stå på gräsplanen precis framför. Hästarna var två ston som "sett allt", de halvsov och sket totalt i trafik och tutor och allt väsen runt omkring.
Plötsligt kom det fram en kvinna som sa till mig "Jag tycker det luktar hov". Hex, som inte var någon Hex på den tiden sa "Va?" "Den där har en spricka i hoven", sa hon. "Det kan göra ont och förresten är det synd om dem att vara rädda". Jag förklarade att den ytliga "sprickan" i hoven var helt ofarlig, samt dessutom stoppad med en tvärslipning. Halta hästar hade vi ingen användning för. Sen pekade jag på Tzinette som sov med "fläbben" hängande halvvägs mot knäna samt Remona som halvblundade och undrade om hon verkligen tyckte att hästarna verkade rädda.
Kvinnan begrundade föreläsningen en stund. Sen sa hon: "Jag tycker i alla fall att här luktar hov" och så gick hon.

5 kommentarer:

  1. Somliga är helt enkelt otroliga och förra inlägget är en höjdare he he.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Vilken tur att det finns experter *suck* Men kanske skall amatör experterna se till att hålla sig hemma eller rent av lära sig att hålla käften *host* skrev jag det där?! Hahaha ja det gjorde jag visst =)
    KramKramKraaaaaaaaaaam!!!

    SvaraRadera
  3. Dearest Kajsa,
    All through life we will encounter people that know (or think they know) a LOT more than we do on a particular subject. Just let them be... they need it.
    Love to you,

    Mariette

    SvaraRadera
  4. Vilken märklig kommentar?? "Luktar hov"... Var hon synsk? Fick hästen hovproblem senare?

    Kram till dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag TROR hon menade att sprickan var öppen så att det luktade hov - alltså horn. Detta finns liksom inte eftersom en häst med hovspricka är halt och ett knepigt veterinärfall. Det hon såg var en ytlig reva i hornet, alltså där man sätter sömmen.
      Nej, inga hovproblem. En sådan spricka växer med hoven neråt och försvinner.
      Kram!

      Radera