Sidor

söndag, juli 22, 2012

Mysterium

Maken och jag är kända för att ha bra pli på våra hästar. De får lära sig att stå stilla och inte knuffas, inte trampa på mänskliga fötter, inte nafsa eller bitas. Att sparka mot oss har kanske ett eller annat föl eller unghäst gjort i oförstånd, men efter tillrättavisning har det aldrig upprepats.
Hästar är stora och starka djur. Och tunga. Men våra är som sagt väldigt hanterbara och man kan få dem att medverka i nästan allt möjligt.
Maken och jag har en unghund! (Nähä!) Han står inte stilla många sekunder i taget. Han knuffar en i knävecken och det känns som att bli stångad av en bagge...
Han kliver glatt på våra fötter och när han blir riktigt lycklig vill han hålla åtminstone mina händer och armar i munnen. Dock sparkas han inte.
Denna unghund fäller. Hex ville borsta hans "byxor" och svansen och reda ut tovor som bildas där hur snabbt som helst. Hex band fast ung hund i trappräcket på gården. Ung hund slingrade sig som en vild orm och gick inte alls lätt att borsta.
Make tillkallades. Make försökte hålla ung hund, men denna sprattlade och sprätte med benen så maken blev utsliten sa han.
Unga hunden kom undan för dagen med en halv byxa utredd. Och kanske lite av svansen.
                        Ung hund fixar så matte och husse har fullt upp! 

6 kommentarer:

  1. Dearest Kajsa,

    So this young one is a hand full I read. We have one feline, the youngest one who is naughty. If all seven were like her, they would tear the place down. But they will mature and mellow. Oh, about horses stepping on your foot. That happened to me in August last year. Got a new toe nail on my right foot... it did hurt. But with time it's fine.
    Love to you,
    Mariette

    SvaraRadera
  2. Jag är inte mycket för att tjata om bokstäver men nog har han allt en släng av ADHD ;) Hans beteende vid borstning påminner om när jag försöker mig på att borsta Iris. Dock är hennes kattklor vassare och tjocka vinterhandskar krävs

    SvaraRadera
  3. Han ser lite deppig ut. Han kanske vill ha toviga byxor?

    Kram

    SvaraRadera
  4. Jag granskar ingående vårt eget häst-hundliv - hmmm. Hästarna? Väluppfostrade, lydiga, gör som man säger till dem.
    Hundarna (modell små, men de äro desto fler)? Hoppar på folk, kommer inte när man ropar, stjäl allt de kommer över. (Låter sig dock borstas, vill jag påpeka)
    Nää, här har också något gått fel!
    Irene

    SvaraRadera
  5. Denne Billy Bus...He is the King....Måste säga att jag småler ....och roar mig på hans bekostnad...hahahahha....Kramen Lisbeth

    SvaraRadera
  6. Hahahaha jag känner igen det där :) Min kuse var riktigt väluppfostrad "liten" individ, men Sir Tott, han är busmonstret själv....varför? Det borde ju vara enklare men en liten krabat, eller? Nå ja, tur di små är charmiga :)
    KramKramKraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaam!!!

    SvaraRadera