Sidor

onsdag, september 26, 2012

Hästexperter och Award

Fleecen och Ullrich är som två små pågar* som sitter och skryter för varandra. På lunchen idag berättade Ullrich att han håller på att köpa en häst. Fleecen kan allt (hrmmhrm) om hästar för hans fru har en medioker gammal dressyrkamel som hon vann ett pris eller två med i mitten på 80-talet.
Fleecen frågar om härstamningen på Ullrichs tilltänkta inköp. Tyvärr satt jag aningen för långt ifrån herrarna för att höra svaret riktigt, men i alla fall så fortsatte Fleecen: ".... för du vet att nu är ju hästar chipmärkta, men det är lätt att operera ut chipet och sätta in ett annat" (Hex undrade för sig själv hur det skulle gå till och skulle man i så fall vilja sälja en stulen häst med falskt chip så måste du ju ha falskt hästpass också. I passet finns ritning på hästens färg och tecken. Hmmm, svårt att stjäla ens något liknande.) "Mycket bättre att blodtypa dem" (Blodtypning används för att säkerställa hästens härstamning om misstanke finns t.ex att "fel" hingst står som fader) Ullrich ser orolig ut. Fleecen börjar nu skryta om deras fullblodsarab som har vunnit priser på många utställningar och är värd 4 miljoner. (!!??) "Han är mattes häst, men han har tagit mig till sitt hjärta och brukar klia sitt huvud mot mig och liksom visa med tänderna att jag ska klia tillbaks"
Ullrich häpnar över denna tillgivenhet.
Hex vet att när en häst kliar sig på en människa så anser den att man inte är mer värd än en gammal stolpe (eller vad som duger att klia sig på) Låter du dessutom en hingst visa tänderna mot dig är du så dum så du skulle inte få leva. Det finns hästfolk you know och så finns det en bra drös av dem som tror att de är det. Tyvärr är grupp två kraftigt överrepresenterad...
OCH så har jag fått en award av Helena Fast inte detta är en renodlad kattblogg så fick jag den ändå!
Och den ska ju gå vidare. Nu blir det lite krångligt här, för de flesta bloggar jag läser innehåller en katt eller två åtminstone i utkanten.
Den första som slår mig är faktiskt: Lippe När hon beskriver sina katter - oftast på FB - är det ju för dråpligt. Vad sägs om denna sanning? "Katten går förbi med en dammråtta i röven och påminner mig om att jag borde städa"
Även Fröken Hulda har en katt som visserligen förekommer sparsamt i bloggen, men när hon väl gör det så är ju den här lilla missen bara så vacker!
Sen har nog resterande mer "rena" kattbloggar jag läser redan fått den här awarden.

Stolt mottagare av denna!

8 kommentarer:

  1. Dearest Kajsa,

    You deserve this award and you also are an honest person with a good heart. Unfortunately not all horse people are honest dealers, like some car dealers. I don't like this kind of cheating.
    Have a lovely day and hugs to you,
    Mariette

    SvaraRadera
  2. Klart du är värd en award!
    Med ett sånt intressant liv som du du har :D

    SvaraRadera
  3. Grattis till awarden. Vissa de kan och andra försöker *ler*.

    Kram

    SvaraRadera
  4. Känner igen det där med sk. hästexperter..Bäst att slå dövörat till =)
    Kramen ♥

    SvaraRadera
  5. Har ingen katt eller hund, är rädd för hästar, tycker om kor. Men trots lite fackuttryck ibland i din blogg, som jag inte begriper, så gillar jag din blog.
    Kram Karin

    SvaraRadera
  6. Jag må vara trög som attan men vad går awarden ut på?

    SvaraRadera
  7. Det är tur att Hex är med och övervakar samtalen:) Har också en tendens att överhöra alla samtal...kan bli rätt jobbigt när två eller tre grupper pratar i fikarummet...puh!

    KRAM hELENA

    SvaraRadera
  8. Liebe Kajsa,
    Danke für Deine lieben Zeilen! Pettersen und Findus ist auch hier ein Klassiker und die ganze Familie liebt die putzigen Geschichten.
    Hab ein feines Wochenende
    Liebe Rosaliegrüße

    SvaraRadera