Sidor

söndag, september 16, 2012

Inte alla hemma?

Maken åker iväg på en akutåtgärd till halt häst. Flinga åker med och jag går ut en lång runda med Billy.
Han sköter sig bra och går fint på vänster sida. Plötsligt dyker han upp till höger... Jag sneglar ner och drar honom rätt. Efter en stund är han på höger sida igen. "Vad gör du där?" undrar Hex. Billy tittar tillbaks med troskyldig blick och vet inte vad jag pratar om. "Fot" "Aha...fast det har du aldrig sagt"
Vi fortsätter med hund och matte i rätt ordning!
På de skördade fälten får han vara lös och springer så marken vibrerar. Han kommer som ett skott på inkallning. Visserligen siktar han på ens knäskålar så man får liksom vika undan benen så han kan svänga runt och sätta sig bredvid. Lite som att bli anfallen av en bagge. Träffar han så ramlar man.
På hemvägen kommer vi förbi gården med alla hundratals kossor. I en av hagarna står ett jättestort vattenkar av plåt. Billy kastar sig undan. "Jag tänker inte gå nära det där" "Men Billy, skärp dig" "Aldrig med min tass" Vi resonerar om saken och kommer fram till att vi kan gå förbi men kanske inte så nära. (???)
Nu är det bara sex, sju månader kvar så kanske den här lille vännen kan bli riktigt vettig att ha att göra med. Bli vuxen alltså.
Och då kommer man antagligen att sakna de här tämligen händelserika promenaderna...

"HEEEJ!!"


9 kommentarer:

  1. Dearest Kajsa,

    Animals can behave so funny... But they certainly tell us a story and they look for protection.
    Hugs to you,
    Mariette

    SvaraRadera
  2. Härligt med hundar :) Jag saknar att ha en hund i mitt liv. Tyvärr funkade det inte med hunden jag skulle passa. Jag fick henne gå fint med mig men hon saknar all uppfostran och är 5 år. Skäller på fåglar och katter på vägen och har så härliga jaktinstinkter. Men jag är för svag i kroppen för en sådan hund.. Jag ska hitta en duktig väluppfostrad hund att bli hundvakt till.
    Ha en fin måndag!

    SvaraRadera
  3. HiHi, sieht lustig aus, wie er da neugierig rüber schaut.
    Liebe Rosaliegrüße

    SvaraRadera
  4. Han är bara helt underbar och vilket fint foto.

    Kram

    SvaraRadera
  5. Finaste Billy, han är världsabäst helt enkelt :-)
    Sv; Jag håller på och flyttar, det är därför det är så tyst om kring mig. Har fullt upp med att renovera min lgh, packa, styla & kika på nya bostäder. Har köpt en ny bostad, flyttar in den 28de dec :-)
    KramKramKraaaaaaaaam!!!

    SvaraRadera
  6. Man förstår sig inte alltid på sina djur. En av hästarna vi hade var totalt orädd för allt från stora skogsmaskiner till MC-killar, men när dottern skrittade på en viss väg var ungefär var tredje sten fullkomligt livsfarlig att närma sig

    SvaraRadera
  7. Man har aldrig tråkigt med hundar. Trist att vi inte kan ha någon pga allergier...

    SvaraRadera
  8. Billy Bus på staketet =)
    Vad är väl promenader utan en glad vovve...tämligen trista.
    Kramen ♥

    SvaraRadera
  9. Den där vovsen....alltid händer det något!!Händelserik värld att ha en sådan gangster under sitt tak!!Kramen Lisbeth

    SvaraRadera