Sidor

tisdag, september 04, 2012

Hemlig(Hanö)hus

Åker på tvådagars konferens till Hanöhus som ligger utanför Sölvesborg i Blekinge. Det är ett alldeles utmärkt ställe för sådant, för man tar sig inte därifrån med mindre än bil.

Vackert är det så det räcker!

Sämre fikaplats har man ju varit på.
Enligt konferensernas alla konstens regler så är en av måltiderna vegetarisk. Jag förstår grundidén men jag gillar icke den sortens mat. Jag gillar inte vanliga grönsaker heller så det stör för den delen.
I alla fall. Första lunchen bestod av "biffar" gjorda av bönor, kikärtor och nå´t annat smackimacki. Till detta serverades blomkål, brockoli, grönsallad med rå lök i samt en kryddig oljedressing.
Hex åt knappt en tredjedels "biff", definitivt ingen blomkål/brockoli och knappt någon grönsallad.
Många åt en hel del...

På väg till matsalen plus halv Hex
Ge människor bönor och sådärvidare och vänta ett par timmar...
Någon sa att hon skulle gå på toa. (Todee?) När en av kollegerna - ordentlig, lugn, snäll och klok danska som för det mesta uttrycker sig milt och lågmält - hörde detta så skrattade hon högt och sa: "Det tycker jag att du ska göra. Jag har precis varit där, det var rena tarmrensningen, fruktansvärt, jag blev helt urspolad".  Hex bara gapade, hon bär sig aldrig åt så annars.
Vissa diskuterade vad kvällsunderhållningen kunde tänkas bli och gissningarna pekade oftast i riktningen bönor/resultat osv.
Samtalsämnet höll hela dagen. Det handlade om drygt etthundra personer så effekterna var så att säga enastående.
Fast på kvällen samlade vi ihop oss och fick fin vanlig mat och så var det musikquiz.
Att Hex lag hamnade på delad sista plats behöver vi kanske inte bry oss så mycket om...

En av foajeerna.
Utsikt mot hamnen i Sölvesborg.

7 kommentarer:

  1. Kanske var konferensen bättre än maten..??Kramar Lisbeth

    SvaraRadera
  2. Hmmm... Jag är en vegetarian och kan med glädje berätta att det beror på vad och hur man lagar så det kan bli hur gott som helst. :)

    SvaraRadera
  3. Dearest Kasja,

    FUNNY,today we ate British baked beans with vegetarian bacon from soy. Not bad and if for health reasons you need to eat a low cholesterol diet; what is the option? Having had open heart surgery indicated that it was serious. To be honest, I ate everything before and so did my husband but now we are more conscious and often eat vegetarian.
    Hugs to you,
    Mariette

    SvaraRadera
  4. Jag hoppas också att konferensens innehåll höll måttet när maten inte gjorde det fullt ut. Kanske det skulle funnits nåt att välja på till lunchen...

    SvaraRadera
  5. Boendet är verkligen fint men vegetarisk mat hmmm. Många magar tål den inte *ler*.

    Kram

    SvaraRadera
  6. De där biffarna skulle jag hoppat över med glädje... Yeack vilken blandning... hade nog fått leva på sallad jag ☻
    Kram kram från mej

    SvaraRadera
  7. Nä du får nog se till att konferenserna genomförs hos Kalle på Spången istället =)
    Kram♥

    SvaraRadera