Sidor

måndag, oktober 04, 2010

Fatman

Kommer någon ihåg tv-serien "Jake & the Fatman" som sändes på 80-talet?  Om inte så kommer en liten påminnelse här:



Men nu har jag haft "the fatman" i mitt kök!! Han har numera en rörfirma som då bland annat ägnar sig åt högtrycksspolning av igentäppta avlopp.


Köksvasken uppvisar dödstecken ungefär vart tredje år. Det är för bedrövligt och tämligen äckligt. De diskmedel som finns idag kan man skita i att använda, för de löser inte fett ett enda dugg. Anyway. Rörfirmabilen anländer. En bjässe kravlar ur den. Och då menar jag en verkligt enorm bjässe. Han stånkar och stönar och jag hoppas att han inte ska få en infarkt, för det blir en massa problem av det. Han inspekterar köksvasken och hämtar en viska. Den trär han ner en liten bit i vasken, sen trycker han på en knapp i en fjärrkontroll som han har i bältet och så matar viskan ut femton meter eller så. Nu kommer ett fantastiskt förvandlingsnummer. Bjässen pressar in huvud, axlar och mage i vaskskåpet. En stor rumpa och ett par korta ben är allt som syns. Jag blir alldeles häpen att han kan veckla ihop sig på detta sätt. Han kollar hur vattenlåset hänger ihop och sen kommer han utryggande igen och återtar sin ursprungliga form. Nu trycker han på en annan knapp och spolar rören. Sen matar han tillbaks det hela, kollar så vattnet rinner undan i vasken, torkar upp två droppar från golvet, bär ut hela rasket i bilen, skriver faktura, stönar och flåsar och vältrar sig in i bilen och försvinner utan att ha lämnat ett enda spår efter sig. Jag undrar vad som hände egentligen, men köksvasken är i alla fall helt ok igen.


                         

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar