Sidor

torsdag, juli 15, 2010

Flugornas herre

Maken sitter vid köksbordet och slår ihjäl flugor med en rejäl flugsmälla. Han siktar noga och drämmer till. Och kaffemuggen stod visst i vägen. Kaffe över hela bordet. Häxan hoppar runt och skriker, för det fullständigt flödar och droppar överallt. Duken totalspolierad, den åker i tvättmaskinen ögonblickligen. Tabletterna är våta undertill också, men det upptäcker givetvis inte maken, utan torkar dem på ovansidan. Makens plånbok är full av kaffe, även inuti. "Den klarade sig". Ja, för jag har redan sköljt den. Golvet torkas, men inte där stolsbenen stod.


Så småningom är katastrofen sanerad, nu ska häxan veckohandla. Det är ett riskfyllt företag såhär i semestertider. Byn vimlar av knepigt folk, var kommer de ifrån? Hur gör de hemma?


Första muppen väntar redan på bensinstationen. Eller rättare sagt, han kommer körande in och ställer sig bakom min bil och väntar. Bara det att han körde just förbi en pump på samma sida. Han ser dum ut. Jag tar god tid på mig.


Nästa lurar utanför apoteket. Det är en halvskraltig kärring som släpper dörren just som jag ska gå in. Jag säger givetvis "tack så hjärtligt" men det var nog bortkastat - hon fattade inte det.


I mataffären hinner jag inte ens in förrän det står en reslig herre i vägen vid grindarna med vagn och allt. Jag väntar tätt bakom, så han får släpa sig till sidan. Sen går han rakt framför mig, lite tätt inpå tycker jag, så jag säger lite högre än jag tänkte "är du dryg din fan" Ja, sorry, men jag slapp honom sen. Konstigt...


Vid kassan är det i denna affär könummer och det innebär att om du är dum i huvudet och har femton nummer kvar, så står du givetvis med vagn och barn precis framme vid tidningarna och hindrar de som verkligen ska till kassan. Lille -nja- ganska feta Vilhelm ca 10 år kommer krängande med en så´n där liten vagn med hög flagga på som ungarna ska köra runt med och lära sig handla, eller oftare köra på folk med. Vilhelm hänger på vagnen fast han skulle må bra av rejäl rastning i stället. Vilhelm och mamma ställer sig vid tidningarna. De har uppskattningsvis 10 - 12 könummer före sig. Det blir Häxans tur. Vilhelm står i vägen. Häxan kör rakt emot honom. Vilhelms mamma har aldrig sett maken till grymhet mot hennes lille trinde son. Häxan slår inte av på takten ett dugg. Vilhelms mamma säger "flytta dig Vilhelm" och det gör han faktiskt. När häxan packar ner sina varor får Vilhelm på tafsen igen: "häng inte där, den är inte gjord att vila sig på" Stackars Vilhelm.




No more Vilhelm - poff / Hex

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar