Sidor

onsdag, mars 16, 2011

Domens dag?

Vad hände då igår på jobbet? (Jag "råkade" ju somna i soffan i går kväll och vaknade 01.30, så då blev det inget bloggande...)
Så här var det: Öppnar för ström, luft och vatten och förväntar mig att enheten ska starta snällt som vanligt. Nja - inte riktigt som vanligt kanske. Vattnet rinner ut, bakåt och ner i manöverdelen där kretskorten sitter... Har aldrig sett dess like på 28 år. Stänger kvickt av alltsammans och lägger beslag på Myrans rum - hon har semester! Samtidigt hörs mer eller mindre vilda tjut från Pelles rum. Plötsligt har jag en hel skock runt mig som meddelar att "vattnet läcker och rinner ner i manöverdelen" jag tror inte öronen - vi har samma fel på två rum på samma timme. "Finns det rum till Pelle" Ebba kastar ut den nyanställda från Tåligs rum och Pelle kan också flytta - fatta vilken tur. Hade vi inte haft tre rum tomma (glöm inte den nyanställda som kan klara sig med något enklare utrustning) så hade vi fått börja boka av kunder. "Har någon tid att ringa service?" undrar jag. "Vem ska vi ringa" undrar Smilla Jag trodde jag skulle få ett nytt anfall!! "R, så klart" fräste jag. Jamen, man blir väl förbannad när inte folk kopplar och kan få fart i nödsituationer. Detta var nöd skulle jag vilja säga.
Efter ett kortare avbrott för att släppa ut hästarna kan jag meddela att det är strålande sol ute MEN halv storm rakt från öster = iskallt. Man kan knappt stå upprätt.... fast det torkar försås upp markerna rejält.
Anyway. Efter en timme eller så dök R upp. Han är en gammal van seviceman och en av  de allra bästa. Han tittade sorgset på förödelsen och konstaterade att "jag har aldrig sett något liknande - jag vet inte riktigt vad jag ska göra, jag får pröva mig fram" Efter en stund hade vi en hederlig värmefläkt placerad vid sidan som fick torka upp (!) manöverpanelen. Han plockade ner allting i beståndsdelar och jag  -jag!- fick hjälpa till!! Han fick öppna lite här och där till den smala vattenslangens hölje -ca 3 meter- och då kunde han dra fram en liten uttänjd bit som brustit och såklart läckte. Jaha, då knyter man nya slangen i gamla slangen och börjar hala. Silikon silikon, host host, hala, hala. Klart! Yes! Och så monterar vi ihop allting igen. Funkade nästan... Bara några smärre detaljer som inte ville riktigt. Nytt kretskort beställdes. R går vidare till Pelles rum och gör om samma sak. Precis samma detalj har smält där också.
Hex har påpassligt nog ledig dag idag... I morgon har nog allt lugnat sig. Nu har vi bara fem rum kvar som kan drabbas....
Idag blir det inomhusaktiviteter. Stryka gardiner t.ex.
Här är en som vet hur man väntar ut stormen:
Baggi vilar i husses fäll!

7 kommentarer:

  1. Där kan man snacka om en händelserik dag...men kanske inte i positiv bemärkelse. Men "shit happens".Tur du har ledigdag idag och slipper vara hantlangare =) Såg på tv att ni har stormvarning där nere i söder..
    Baggi liksom smälter in i fällen...kamuflage på hör nivå :)
    Kramen

    SvaraRadera
  2. Det skall ju va HÖG nivå förstås..
    Kram

    SvaraRadera
  3. Den var händelserik, men vi fick ju kvalificerad hjälp som tur var.
    Det är värdelöst med storm - går inte alls att vara ute.
    Kramar

    SvaraRadera
  4. Vad i hela friden berättar du? Du trött!? Det visar att är lite mänsklig ivf, skönt =) Men vad är det för handfallna pantrötter som du har runt i kring dig? Helt galet handlingsförlamade :( Nästa gång, ifall det blir några fler gånger, sparka dem i rövva vet já *asg*
    Sv; Det var exakt det som hände, kvinnan hade rätt & det tålde han inte!
    KramKramKraaaam!!!

    SvaraRadera
  5. Jag är kroniskt trött fram till ca 23.00 =P Just det - aningen handfallna kanske. "Vet inte jag - har jag aldrig hört" GrrrRR... FÅR man lov att sparka sina kolleger?!
    Kramkraaam!!

    SvaraRadera
  6. i den fällen har den det bra ser jag, ha en fin dag nu

    SvaraRadera