Sidor

söndag, november 28, 2010

1: advent / samt Danmark

Vi börjar med den här. Jag tyckte inte det var så länge sedan sist...



Och så Danmark då: Det blev ju gott om snö, så av dem som bor i sydöstra Skåne var flera stycken insnöade och kunde inte följa med. Synd. Vi blev omkring 100 st som åkte över Øresundsbron och mot Roskilde. Det var snö som bara den i Danmark också, så guiden í domkyrkan hade ringt och undrat om vi kom. Jo, det tänkte vi ju. Med en timmes försening...



Roskilde domkyrka har varit kunglig gravkyrka från 1400-talet. Det finns monument från 1503. Guiden påstod att längst därinne finns de balsamerade kvarlevorna...




Koret: Tillverkat i Antwerpen 1560. Tänk lite på det...


Bakom koret står dronning Margrete I:s sarkofag.




Nuvarande Dronningen har redan ritat sin kommande sarkofag - vi jämför stilarna (detta är en liten modell)




I guld och glas liggande på elefanter (elefantorden som intiftades 1464 av kung Kristian I)


Om nu någon skulle vara lika dammig som jag och vilja veta mer så kan man läsa t.ex här Det är egentligen väldigt intressant.


Efter kyrkobesöket var det tid för shopping och det är ju inga problem med att hitta fina sker - och goda! - i jultid. Lunch på en modernistisk restaurang. Maten som bestod av små förrätter blev en väldigt god och lagom lunch! Arrangörerna lottade ut hur många fina saker som helst medan vi åt. Den här gången vann inte jag, men kollegan gjorde!!


Hemfärden blev en rörig historia. "Trafikkaos i hela Skåne, inga bussar går" fick vi reda på. Nja, det stämde inte för vår del dit vi skulle. Men chaufförjävelen körde två av de närmast boende hem till porten via Limhamn och Arlöv så det tog 50 minuter mellan Malmö och Lund mot normalt 20 i det väglaget. Detta renderade honom ett kraftigt angrepp av en styck mycket uppretad Hex och vi hann med vår buss från Lund med 2 minuters mariginal. Sen hade vi fått vänta 2 timmar och 35 minuter till nästa. Och då hade chaufförens anhöriga fått anordna hans begravning...


Ikväll kör vi Luciakröning med hästarna i min  gamla hemort. Kallt och snö! Nu måste jag ju måla upp och snygga upp mig och ta på bodyslimmern och leta upp mina dyraste ytterkläder i fall jag möter någon gammal fiende som förfallit och blivit rynkig så de ser att det har inte jag och så mår de illa av det en hel vecka.









Samt med de dyra ytterkläderna då förstås...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar