Sidor

fredag, november 26, 2010

Det svåra patientfallet

Dagen p som i patient. Körde i ganska jävligt väglag till staden och på dess (stadens alltså) ena vårdcentral skulle jag vara patientfall på en påbyggnadskurs i ortopedi för läkare. Njaha, man ser ju inte så vältrimmad ut som när man var ung och vacker och smal.... Men där satt de i alla fall ca 12 läkare. Professorn var norrman och inte alldeles lätt att förstå. Men truten går ju på Hex så de där 12 visste inte riktigt i vilket fack de skulle placera mig. Facket "tyst och tålig" var redan ur räkning. Norrmannen höll på länge med att böja och töja och trycka och fråga. Kom ingen vart. Nej, just det, det är det som är problemet att jag har så olika ont. I bland frågade någon av de 12 mer eller mindre klyftiga frågor. En av damerna sa: "Du säger att du har hästar. Jag har svårt att tro att du har klarat dig i alla år utan något olycksfall" Hex har jobbat med så´na där liknande höjdare i 25 år så jag svarade: "Ja, du får tro precis vad du vill, men jag har aldrig skadat mig." En av gubbarna undrade om jag hade ont just nu. "Nä, för nu äter jag värktabletter" -Häpp- Norrmannen övergick till att böja mina ben som om han var pigg på att bryta av dem, men det är ok, jag är ganska överrörlig. När han var klar med det så meddelade han att: "Jag kan glädja dig med att dina höfter är i alldeles utomordentligt skick" Så fick jag göra styrkeprov och nu blev han pigg! "Vi har en diagnos"  Det var en lång förklaring på den, men han föreslår två olika sprutor i anslutning till ryggmärgen - ungefär som en lokal epiduralbedövning. Vi får väl se. De tyckte nog det var skönt när jag gick....


                       


Och dit någonstans där det står spinalnerver ska man nog sikta...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar