Sidor

söndag, november 14, 2010

Alldeles söndertrasad

Då var det dags igen. Nästan ett halvår sen sist tror jag. Kallar på Murre som varit ute på förmiddagen och så kommer han över gården: Dammig, stora lösa hårtussar i pälsen, halt så han nästan inte kan gå och blodet rinnande från vänster öra. Kattslagsmål alltså.


Jag hämtar 1) en liter koksaltlösning 2) make med handskar som ska hålla fast en rasande Murre.


Maken lyckas bara reta upp Murre ännu mer. Han slipper vara med. Katter som har riktigt ont kan bli livsfarliga så jag klär på mig skyddsutrusning själv och stänger in oss i badrummet. Murre jamar och morrar. Jag spolar bakbenet med koksalt och där finns åminstone ett ganska stort sår men det verkar inte så farligt ändå. En klo på vänster framtass är avvriden, den kan jag inte göra något åt. Örat är värst... Pälsen är av och såret är nog ganska djupt. Murre gråter och jag spolar och torkar med bomull. Murre bestämmer att han vill ligga uppe i vindskupan vid elementet. Jag öppnar det så han ska få värme. Handduk under hans huvud  för det droppar lite blod... Vatten och mat och lådan finns i närheten.


Riktigt eländig är han. Han vill dricka ibland som tur är. Bagheera följer med upp och tittar på honom. Inte värt att ha dem tillsammans i natt.


Katter brukar sova och så läka ganska fort. Får se på måndag - det är inte första gången han får äta penicillin för fula sår...



Det syns ju tydligt vad detta är: Plåster för katter...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar