Sidor

fredag, februari 05, 2010

Slut - allting slut

Mina fåglar i trädgården fryser rumpan av sig i snön och för att bibehålla deras hull så utfodrar jag dem rätt så friskt. Nu var fågelmaten nästan slut och då går man givetvis till Lokalföreningen/Granngården eller vafan det nu heter för de har bytt namn igen och jag minns inte till vad. Fixomull eller nå´t. Det mest fascinerande med denna affär är att allt säsongsbundet har en förmåga att ”ta slut” när man som mest behöver det. Falu rödfärg slut mitt i sommaren/semestern när alla vill måla huset. Stora batterier slut på hösten när det blir mörkt tidigt på kvällen. Fodrade arbetshandskar slut på vintern. Fågelmat slut i februari med tjockt snötäcke. Jag ställde mig och var förarglig och frågade om de inte hade fågelmat. ”Den är slut” sa tösabiten i kassan. ”Slut” sa häxan, ”när får ni den då?” På måndag trodde hon. Gissa vem som ska stå där och trampa på måndag? Maken ringde chefen för det där med batterierna och rödfärgen och var jättespydig en lång stund. (Gammal säljare – livsfarlig)


Så nu får fåglarna leva på havre och solrosfrön och talgbollar över helgen. Det kanske går...






Titta här, en gulsparv. De är egentligen flyttfåglar, men stannar ibland i södra Sverige. I trädgården finns massor! Då ska de ha bra mat också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar