Sidor

måndag, april 05, 2010

Hjälpsamma!

Maken flyr hemmet. Häxan lägger ut hö. Flinga och Murre hjälper till. Flinga hitter en hornbit (hovbit som verkats av när maken skott en häst) och försöker smyga sig undan med den och svälja den. Jag får syn på henne och kallar henne till mig och så börjar ett långt resonemang. Jag tror att det är en kattskit nämligen (!) så jag vill inte att hon ska äta den. Samtidigt vill jag inte ta i griseriet... Flinga vill absolut inte släppa sitt fina fynd. Jag börjar vekna och det känner hon. (Hade jag vetat att det var horn hade hon fått behålla det) Hon tittar på mig med jättebedjande ögon och saliven rinner ur munnen på henne. Käften är järnhårt stängd. Till slut släpper hon och jag kastar undan biten, för ärligt talat kan hon få för sig att kräkas av sån´t där ibland.


Nu vill hon inte springa in genom logen och det kan man räkna ut varför. Murre sitter innanför portarna redo att överfalla henne. Jag hjälper till. Murre flyttar fram trupperna och lyckas sätta sig i bakhåll under hövågen. Flinga tycker det är obehagligt och springer undan. Tredje bakhållet sker ute på gården.  Han är riktigt upptrimmad.


Hästarna ut och hund och katt in. Murre dekorerad kring nosen:


               



                       


         


          




               








...och sen somnade han i husbondens stol.


            

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar