Sidor

fredag, mars 09, 2012

Itsy bitsy spider...

Jag har tagit en närmare titt på den där spindelrackaren i dagsljus.... Dåliga nyheter - för mig alltså. Det är nämligen en korsspindel. Då innebär det att han kan bli enormt stor och nätet utan vidare täcka hela köksfönstret. Det där ur Wikipedia om "en halv meter stort nät" är en kraftig underdrift. Vi har nämligen denna spindelras i stallet och på logen. Ungefär i augusti har de nått full storlek och väver enorma nät - säkert en meter i diameter - där de fångar in hästarna och vi får rädda dem hela tiden så de inte blir uppätna. Eller nästan så är det i alla fall.
En sak är klar: När det blir dräglig temperatur ute så eskorteras denna spindel till stallet. Jag kan inte ha spindlar stora som kattungar inomhus. (Ingen behöver oroa sig för hans liv och hälsa för han är redan alldeles för stor för att jag ska våga slå ihjäl honom. Och han kan ju som sagt inte hjälpa att han är spindel)

6 kommentarer:

  1. I mina ögon finns det nästan inget äckligare än spindlar. Och skulle någon råka krypa på mig...då stannar hjärtat. Jag lovar...Hos mig hade den inte blivit gammal. Bläää.

    Något annat som brukar skrämma halvt slag på mig är när jag slår upp din blogg och helt plötsligt hör man Dolly sjunga.(Har viss förmåga att ha ljudet högt uppskruvat på datorn) Alltid lika oförberedd :) Men hon är mycket trevligare än spindlar...Trevlig kväll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det äckliga med spindlar är just överraskningsmomentet...
      Ang. Dolly så har jag själv tröttnat på henne, så hon är utplånad ;)
      Trevlig kväll själv!

      Radera
  2. Hade jag varit där hade jag utan tvekan hjälp dig att bära ut den lille krabaten till stallet. Den klarar det här vädret... om inte...... Ja ja...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi säger så här: Om han blir det minsta stökig eller gör plötsliga och skrämmande rörelser så åker han ut.

      Radera
  3. Hjälp !! Rena tropikerna!! Nää ut med rackarn i skogen.
    Kram♥

    SvaraRadera
  4. Coolt! Jag gillar spindlar och de är mästare på sina nät. Var rädd om honom *ler*.

    Kram

    SvaraRadera