Sidor

söndag, juni 12, 2011

Kammat och fint!

Maken lämnade hemmet strax före 10. Hex gör svanhopp ner i soffan med frukost, kuddar och filt. Hex fortsätter sova där tills maken kommer hem. Maken vill vila sig lite... Hex meddelar att nu får det minsann hända saker här och travar ut i trädgården. Perennrabatten är bara till hälften i skick, så här fanns jobb i drygt två timmar. Det var inte jättevarmt idag, så det var alltså alldeles lagom väder att arbeta i.
Så, efter den där genomgången var jorden kammad och fin så nu kunde jag sätta ner mina nya växter. De väntade i sina fack och krukor vid rosenhäcken. Bara det att vissa medarbetare hade fixat lite med dem... Jag kom på gamle Murre med att sitta och hålla ner kvistarna på nepetan - borde tänkt på det, för det är en art av kattmynta...- och tugga i sig blommorna. Han drog av dem med tänderna och spottade för fullt. Jag räddade dem och planterade dem på sin plats. Fjärilslavendeln och stjärnflockan kom också i jorden.
Sen grävde jag ner clematisen vid rosentornet och läste några välsignelser över den... Det ska bli en röd sort och maken undrade varför jag inte hade köpt en blå.... Därför att vi redan har blå till exempel.
När jag vände ryggen till och hämtade ett par kannor vatten så hade redan fåglarna haft spa i grönsakslandet som ochså var nyräfsat. (I Skåne krattar man inte, man räfsar!) Flera gropar - mycket stiligt. De sitter alltså och har ögonen på en hela tiden man gör något därute. Synd man inte kan använda fåglar som vittnen i t.ex brottsutredningar, för de vet och ser precis allt.
Snart randas morgondagen och vad händer då? JO! Ulrich börjar hos oss!
Och här har vi då katterimyntan som är inhandlad för att locka fjärilar och inte för att locka katter.

12 kommentarer:

  1. Vacker. Visste inte att den blommade. Så gröna fingrar har jag...

    SvaraRadera
  2. Ja!! Då får vi en rapport i morgon då!? Fåglar har nog järnkoll på oss...

    SvaraRadera
  3. Härligt trädgårdsarbete är alltid en lisa för själen...:)

    SvaraRadera
  4. Lite kul med kattmyntan för min försvann förra året när katter rullade och åt av den. Men de ska ju också trivas:-)

    Kram

    SvaraRadera
  5. Mannen med strövaren...väntar med spänning..
    Du planterar och har dig, skall bli kul att se sen allt blommar.. härligt. Och kattmynta är mums för kissar...
    Kram

    SvaraRadera
  6. Det finns ju folk som pratar med djur - varför inte med fåglar. Dom tar ingen arvode i rätten heller :)
    Svar: Vad roligt att du gillade bildspelet. I min högerkolumn finns många bildspel från delar av världen om du vill se fler. Glöm inte att du kan se dom i helbild. (om du inte gjorde det sist)

    SvaraRadera
  7. Sv Hulda: Visst blommar den - även utan gröna fingrar =)

    Sv Lippe: Rapport kommer. Fåglar vet precis allting. Alla fåglar samtidigt dessutom. Fågelmobiler?

    Sv Moonwitch: Just det, man blir snäll av trädgårdsarbete ;)

    Sv Elna: Murre gör redan vad han kan med denna, vi får väl se hur skabbiga de blir med tiden.

    Sv Helena: Bara det vill blomma som på de där skyltarna som sitter i krukorna... Murre tycker det var trevliga växter!

    Sv veiken: Hade man lyckats med fågelvittnen så hade brottslingar bara kunnat komma undan om de varit inomhus i mörker. Och inte kommit ut sen, för det håller pippiarna också reda på ifall man är ute eller inne.
    Jag ska se fler bildspel för de är verkligen BRA!

    SvaraRadera
  8. jag hoppas att du fått en bra start på veckan och ha en fin kväll nu

    SvaraRadera
  9. Men men kissarna kanske tror att dem tillhör fjärilsfamiljen, fjärilusflugus alias kattasfilimumsas :) Jag känner igen det där med svanhoppet ner i soffan & sen när man själv har komat sig klart, då skall det minsann hända grejer, latmaskar är vad dem är *asg*
    KramKramKraaaaaam!!

    SvaraRadera
  10. Sv Vicke: Jotack, den började...

    Sv Ninz: Fjärilskatt - aha... Nä, vanlig förstörelselusta är det =)
    Just det, vila när det fanns så mycket att göra, vad liknade det :P
    Kramkramkraaaam!!

    SvaraRadera
  11. Jamen, här har vi visst någon med gröna fingrar...haha. Jag är nog mera som katerna...ligger å tuggar i gräset. Fin bild på vackra blommor. Jag älskar lila blommor.

    Ha det bra min söta hexlady...♥

    SvaraRadera
  12. Vet du vad? Min månskensrabatt tenderar att bli blå/lila istället...
    Ha det bra själv, kram!

    SvaraRadera