Sidor

måndag, oktober 26, 2009

Mörkerseende?

Då var det vintertid. Det visade sig även genom spöregn idag. Mörkt när man kör hem. Jag hatar att köra i mörker och regn. Allt ljus från bilen liksom sugs upp och försvinner. Har man sen riktig prima otur så kommer det någon gående på den smala vägen, svartklädd och utan reflexer och skrämmer vettet ur en. Jag har stannat och skällt ner folk mer en en gång för den saken och undrat om de är trötta på livet och vill att jag ska köra på dem. Ett "offer" satte faktiskt en liten reflex på sin svarta barnvagn efter att hon råkat ut för mig och det får man väl säga var storslaget!


Omvänt: Det bor en fan här i grannskapet som har köpt en fru från Ryssland. Henne följer han med överallt och då menar jag överallt. Usch... Han skriver långa och obegripliga insändare i lokaltidningen. Han är givetvis kommunpolitiker och de med annan åsikt får såklart på pälsen av honom i tidningen. Han dyker upp på vår firma ibland med dumma frågor, sin fru och "klistrigt" beteende. Jag kan inte med den grisen. Till saken: Jag och maken är på hemväg någonstans ifrån. Det var mörkt och vinterkväll. Plötsligt syns grisen komma gående på bygatan i mörkret i sin skinnjacka och sina vita tofflor. Jag kör. Jag säger till maken: "Jag kan väl få ta honom på huven, va, bara nafsa till honom lite, ingen ser, en liten knuff med nosen bara, va, kan jag det?" Maken undrade som vanligt om jag inte var riktigt frisk i skallen....


           


              


 Att ha denna sikt genom vindrutan är oerhört äckligt. Skånsk vinter är mörk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar