Sidor

lördag, maj 28, 2011

Danmark!

Så var Danmarksresan avklarad. (Tur jag kom med på listan över dem som kom med...) Det blev såklart väldigt trevligt! Kanske aningen kyligt, men lite sol och inte regn i alla fall. Vi åkte alltså Helsingborg - Helsingör med de gamla hederliga sundsfärjorna och det tar 20 minuter. Är man snabb som satan hinner man fika, köpa godis och sprit samt cigarretter på denna tiden. Numera giter man inte det. Förresten hade vi redan fikat...
I Danmark fick vi en timme att handla vadvinuville i Helsingör. Det blev lite lådvin för min del. Grillvin!!
Sen åkte vi längs kusten norrut till Gilleleje som är ett fiskeläge. Där fick vi lunch på en liten restaurang med världens fiskbuffé!! Sill, lax i alla möjliga former, friterade räkor och bläckfisk, små fiskbullar, spättafiléer med remouladsås, olika hembakade bröd och även rostbiff och dansk fleskesteg med knaprig svål (den bästa jag ätit hittills) Efter en och en halv timme därinne villle vi aldrig någonsin se en fiskbit mer.

...gravad lax, rökt lax, äggröra, kalla såser, kokt lax, remouladsås och citroner...

....varm leverpastej(!) fleskesteg, fiskbullar, köttbullar...
översta hyllan: spättafilé, friterad bläckfisk, friterade räkor...

...fem sorters sill, mera lax och närmast: kolla räkfatet!!

Efter allt detta åkte vi tillbaka till Helsingör och besökte Kronborgs slott Läs gärna här om det för det är en fantastisk byggnad och vi fick en väldigt intressant guidning där från fängelsehålor, soldatlogi, festvåningar och slottskyrkan.

Här är den enorma festsalen där faktskt nuvarande dronnning Margarethe hade sitt silverbröllopsfirande.

Sen var det bara att åka med färjan hem igen och 17.30 var vi i Sverige och jag hemma i huset 20.00. Det var en bra resa! En riktigt bra!

1. Det där kallar jag komprimerad utflykt, ni hann banne mig med allt! Vilken fest sal, gigantisk! Tänk att få samla alla vänner till en hej dundrande brakfest där *lycka* När jag blir rikare, då skall jag banne mig samla alla mina raringar till ett bamse kalas :D :D
    Sv; Jag tror att det var någon som saluterade nån som fyllde jämt. För det var många skott som brann av & det var på tolvslaget. Jag är glad över att det var fler skott som kom efter varandra, för hade det bara varit ett enda, det skottet som skrämde honom, då tror jag att det hade varit "kört"
    KramKramKraaaaaaaaaaaam!!
    Å du, välkommen hem :D

2. ni såg ut att ha det bra på den trippen

3. Wow vilken mat, tur jag precis ätit frukost annars hade jag dreglat på tangentbordet. Verkar varit en bra resa(tur du kom med =))ni hann ju med en massa kul. Slott gillar jag, där finns oftast massor att se. Helt lagom tripp med andra ord,,
    Kramen!!

4. Sv Ninz: Det var en komprimerad dag och den var riktigt bra. Den där festsalen skulle man gärna fyllt med folk och mat!!
    Kramkramkraaam!

Sv Vicke: Hellyckat!

Sv Helena: Ja, vilken mat! Vi härjade friskt bland allt det där och vi blev rejält mätta :)
    Slott är ofta väldigt intressanta att besöka och man kan lägga en massa tid på detaljer om man hinner.
    Kramar!

5. Han lär sig världsa fort den lille kanaljen :) Det där med sovandet passar mig som handen i handsken :D
    KramKramKraaaaaaaamzzzzzz :D :D

6. Bäst med vovvar som lär sig livsviktiga grejer så fort!
    Kramkram!

7. Det är tur att vi har Danmark så nära! Vi åker dit ibland och bara njuter. Det börjar nog bli dags med en tripp igen!
    Vilken mat ni fick....mums!

8. Rekommenderar den restaurangen! Länk sänd!