Sidor

fredag, mars 19, 2010

Årsmötet

Igår hade jag nöjet att närvara på årsmötet i en förening med ett mycket fredligt namn. De allra flesta medlemmarna är stadgat och ordentligt folk från landsbygden.


Årsmötena har uppvisat tendenser att vara inspelade i vilda västern på 1800-talet...


En bedömningsfråga föranledde ett år en äldre herre att ta med sig hagelgeväret och handgripligen hota sina motståndare. Inget polisingripande behövdes eftersom de gjorde upp saken själva.


För två år sedan blev medlemmarna så satans ovänner om körersättning och transporter till olika evenemang att hela styrelsen avgick med omedelbar verkan.


               

Här syns styrelsen...


Maken tvångsanmälde häxan till detta evenemang och jag klädde mig i svarta kläder med skottsäker väst underst.


Tjugo minuter före utsatt tid var nästan alla komna! Ungefär 85 stycken. Inga akademiska kvartar här inte. Häxan träffade på en gammal bekant som jag berättat om i ett tidigare inlägg. Farbrorn som satt och var stor i käften:  www.metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp Han hälsade lite på maken och smet förbi mig...


Mötet öppnades  och punkterna drogs ganska snabbt igenom. Men så var det dags. Räkenskaperna för året föranledde högljudda diskussioner om varför "aktiviteter utgifter" var så stor. En av de ilsknaste gubbarna satt givetvis bakom mig... Jag undrade om han var beväpnad... Det finns ju annat att ta till än bössan. En handgranat till exempel. Långt om länge lugnade alla sig och styrelsen satt kvar. Det var svinkallt i lokalen och frågan är om det inte hade en dämpande inverkan. Tiden gick och snart kunde man välja på att frysa ihjäl eller svälta ihjäl. Vid samma bord som vi satt dessutom en "ko" som tuggade tuggummi under ihärdigt smällande med det. Jag började fundera på om det egentligen inte varit på sin plats med en liten Colt att sticka i snudan på henne så hon la av med det där. Nu fick jag titta på henne i stället och jag lyckades tydligen se tillräckligt lé ut för smällandet tog slut.



(De gjordes absolut i små dammodeller också med pärlemor i kolven och allt... )


Dags för middagen. Jag har aldrig i mitt liv sett så stor såsgryta förr. Jag tror den rymde 20 liter! Klokt av krögaren, för serverar man snålt med sås till gubbar från landet kan ingen förutsäga konsekvenserna.     -Jag har själv suttit på en finare restaurang i Sønderborg på Jylland där maken tillsammans med en till det yttre mycket prydlig äldre herre startade upplopp för att det serverades för lite sås till varmrätten.- Alltså blev middagen fredlig. Kaffet blev också fredligt.


Föreläsaren som avslutade det hela såg rädd ut och frågade två gånger hur lång tid han hade kvar. Jag hoppas han menade av föredragstiden och inte av livet, men man vet ju aldrig med tanke på föreningens rykte. 22.30 var evenemanget slut. Vi hade överlevt. Nästa år tar jag med mig päls och en liten yxa.



...och han här var inte med, men han sjunger "streets of Laredo" hundra gånger bättre än Johnny Cash själv...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar