Sidor

onsdag, september 30, 2009

Jag jobbar på dårhus!

Blev utkommenderad i receptionen i eftermiddags. Det är bland det jävligaste man kan råka ut för. Där samlas tosingarna och datorprogrammen sviker. Vi kan inte se säkert om folk är skyldiga pengar eller inte, eller kanske rentav har tillgodo. Kollegan hade en reglering hos en kund med en krona!! EN svensk enkrona alltså. Gånger två... Men om kunden var skyldig två spänn eller skulle ha tillbaka dem lyckades vi inte klura ut. Detta står sedan på kundens kvitto... Det var datorsystemet. Nu tar vi ett exempel på tosing:


Ett "skägg" blir synligt i glasrutan ut mot kundmottagningen. Jag låser upp. Rosa står bakom mig och jag sneglar på henne och markerar: "vad är detta?" Rosa tittar på honom. Min lucka är ledig, hos Lina är det kö, så han ställer sig givetvis där. (Lina ser betydligt snällare ut än jag, det kan vara därför) Jag öppnar hos mig. Skägget kommer inte undan längre. Han koxar* på mig men säger inget. Eftersom den som kommer hälsar så säger inte jag heller något. "Hej" säger han. "Hej" säger jag. Han tar ett steg fram och drar loss id-skylten från ett känt svenskt företag, visar den för mig och säger: "Vi ska bygga om lite här. Jag skulle mäta" Stämmer, receptionen ska ändras. "Visst, gör det" säger jag. Då tar han fram en tumstock, lägger den på disken, skriver ingenting. Tar tumstocken, mäter en dörr. "Nää" säger Rosa tyst. "Vá i allsindar är detta" säger jag lika tyst. Vi tittar vidare. Skägget mäter lite här och lite där. Han har en kamera också, men den använder han inte. Skriver inte en siffra heller. Rätt som det är säger han att "då var det klart -hejdå" och så går han ut. Jag UNDRAR hur den ombyggnaden kommer att se ut. Han var kanske terrorist? Eller spion?


                   


                           



Det var nog egentligen en av de här....



*koxa=glo på, stirra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar