Sidor

måndag, november 16, 2009

Bara älter

Va? Att "älta" något betyder på skånska att man omständigt säger om samma sak flera gånger. Om jag lämnar bilen på service så vill jag inte höra t.ex. att "visst kan vi justera bromsarna, men det kan ju hända att du får byta skivorna också och det kan ju i förlängningen medföra en större kostnad och ibland blir det inte ens bra att byta dem och då får du kanske sälja din bil" Fattar ni? Säg sen om allt som eventuellt kan hända tre, fyra gånger till så nästa kund får vänta en halvtimme extra eller så, så fattar ni hur jag haft det idag. Jag blir vansinnig. Jag skiter väl i vad som kan hända. Troligen händer något helt annat i stället. Eller inget alls.


Men när man sen kommer hem och sätter in bilen i garaget och nästan snubblar över svarte Murre som kommer ut och möter, då blir man glad igen. Eller när frieserhingsten Thymo bröstar upp sig mot en i stallet och skakar manen och tycker vi kan leka då är man också lycklig.


Någon kanske kommer ihåg "mina" svalor från i somras. Varje vinter har jag  fågelbord uppe (nej, det kommer inga råttor och nej, katterna förvandlar inte fågelbord till fågelmord...) Massor av pilfinkar. En hackspett och gulsparvar finns det och så dessa:


  

Det gör det väl visst det. Det syns ju på bilden. Jag ska kanske älta det en gång till?





                                                                                       


                                


                                                                    

                                                                            

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar