Sidor

fredag, juli 10, 2009

Back to basic

Innerst inne är jag bonde. Nedärvt sedan generationer. Jag vill plöja fälten på våren istället för att vara prydlig inomhus. Jag skulle gärna jobbat på en maskinstation och kört tröskor i flermiljonsklassen, men jag tror inte de vill ha medelålders fruntimmer där...


Dessa dagar är jag bonde så mycket jag vill. Vi har fått hem vinterhöet till hästarna och det ska in på logen.



Maken ville inte vara med på bild. Får skylla sig själv. Balerna väger ca 350 kg. Det är jättefint hö som doftar underbart!



Detta är hissen. Inget "död mans grepp" så den stannar vid olycka inte. Skulle man ramla in i hjulet eller kraftöverföringen så amputerar den en arm på ett kick. Den lyfter 2 ton i sina  ljusa stunder, men den är lite egensinnig och måste hanteras med vördnad. Vi offrar ett levande lamm till den ibland. (Jag ljuger såklart -om lammet alltså)





Här hissar jag in en bal.





Finklädd och snofsig! Nej, men dölycklig över vårt fina hö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar