Sidor

lördag, juli 11, 2009

Sviken

När inte prylarna i hemmet fungerar som de ska så blir jag fruktansvärt irriterad. Det verkar också vara så att om de en gång börjat krångla så handlar det om en sorts förbannelse för de blir aldrig ok igen. När vi renoverade huset innan vi flyttade in så inbegrep det givetvis ny wc-stol också. Den är engelsk -och redan här skulle vi förstås aktat oss och köpt något svenskt tryggt märke istället. Nu gjorde vi inte det. Big mistake... Det första som hände var att den jävelen lossnade ifrån golvet. Där stod den och rickade. Väldigt obehagligt med rörelse i en så´n grej kan jag säga. Hjälp tillkallades och förankrades med längre och kraftigare skruvar. Britterna är kanske klenare, eller så sitter de försiktigare när de skiter, vad vet jag. Nu stod den stilla i alla fall. En kväll skulle maken klippa tånaglarna, satte upp foten på ringen och kabrak så sprack den! Jaha. Sprickan gjorde att den liksom nöp en i låren när man skulle resa sig. Det gjorde ont kan jag tala om. Vi stod ut ett tag och vande oss nästan. Skithusstolen gjorde nästa drag: Plötsligt läckte den rostfärgat vatten från fästskruvarna. Första gången jag såg det kan jag meddela att jag vädrade omkring noga och torkade med stor försiktighet, för man vet inte med den färgen på en läcka på ett dass... Men det var bara vatten... Detta hände två gånger och sen aldrig mer. Nu skaffade vi en ny ring, en fin en i ljust trä. Det gick bra ett tag, men sen bröts en av skruvarna som höll ringen och så var det rörelse liksom på andra ledden istället och så fick man inte sitta stilla och ifred nu heller. Vidare brast fjädern till "liten spolning" och den gick inte att sätta fast, så det finns bara "större spolning" nu. Vi byter ring. Vi tar en i mörkt trä för omväxlings skull. Ett tag höll den, men nu är muttern I PLAST uttröttad och håller inte ena fastsättningsskruven. Sitsen glider fram och tillbaka och man liksom tippar av när man vänder på sig för att nå toapappret. Jag har aldrig varit med om dess like. Fanskapet kanske går omkring i huset på nätterna och pratar med de andra grejerna. Hoppas den inte övertalar dem till myteri.







Det kan väl inte vara för mycket begärt att få sitta stilla på toan. Va?

1 kommentar: