Sidor

fredag, juli 10, 2009

Slamkrypare

På mitt jobb (det börjar bli lite som Stina i Saltkråkanfilmerna när hon säger: "Hemma på min gata i stan där bor en fru...osv") På mitt jobb där är en fru nej, där är en vaktmästare som heter Bruno klödd*. Han har lite alkoholproblem och jobben blir inte så välgjorda. Han försöker sig på lite sex"skämt" och de är inte roliga. Han tittar under lugg på mig och drar inga "skämt" för jag har nog råkat tvåla till honom angående det en gång eller två... I alla fall, vi tar ett typexempel på Brunos kavalitétsjobb: Han ska montera en sil under en vask. Silen ska sitta som ett mellanstycke i avloppsröret så metallflisor hamnar där och kan samlas upp och återvinnas. Bruno skrider till verket. Bruno lämnar stället. Silen läcker satan. Metall överallt. Häxan anmäler det hela som tillbud -som vi ska enligt arbetsgivaren- På "förslag till förbättring"-raden skriver jag: "Anlita fackman"  


Men så hände det! Stopp i personaltoaletten. Fy! Nu måste Bruno klödd tillkallas. Han kommer med en vanlig vaskrensare, en så´n där sugplopp. Han lyckas inte rensa upp i dasset med den. (Konstigt) Han går efter en vacuumsug och nu lyckas han hala fram en del fasansfullt äcklig goja som vi kanske inte ska gå närmare in på här.


Det går ett par dagar. Stopp i toan igen. Klödd rensar. Det går ett par dagar osv. Tills slut inser klödd sina tillkortakommanden och ringer efter SLAMBILEN. Nu jävlar! Killen som kör den backar upp sin enorma bil på gräsmattan vid fönstret i korridoren, kliver ut, går runt och kommer in till oss. Bruno har greppat slangen men killen känner nog till honom för han säger till vår stora förtjusning: "nej du, jag kopplar själv så det blir riktigt gjort" Bruno sörjer. Häxan och Rosa och flera till flabbar och börjar skockas, för vi vet att nu blir det underhållning. Det blir det också, fast inte som vi tänkte oss. För att komma åt stoppet i rören skickas tydligen en stöt med vatten eller tryckluft först. Lita på att det hjälper. Jag sitter på mitt rum, tittar över korridoren och ser hur en svart pelare av skit på minst trettio centimeter sprutar rakt upp ur vasken därinne. Vasken på mitt rum gurglar hotfullt. Min kollega sitter precis över den och sköljer en liten skruv som han ska montera när plötsligt den också "spottar" men inte så våldsamt. Kollegan får en sorts svanhals, men han släpper som tur är inte skruven, som är värd flera tusen. När vi överblickar förödelsen och ulker och kluckar i stanken och skrattar för det är ju bara helt otroligt vilken röra, så är resultatet följande: En halvmeters pelare har spottat ut på ett rum och lagt deras ena stol och microinstrumentlåda i ruiner. Fem rum klarade sig med lite spott och harkel i vaskarna. Den aktuella toaletten var täckt med svart goja på golv och väggar. Vi grät nästan.


Bakom detta kaos ligger i förlängningen Bruno klödd. Han är ansvarig fastighetsskötare, men "ser" inget och gör inte för mycket. Han behåller givetvis sin tjänst. Fråga mig inte hur de är möjligt.


* "klödd" är skånska och betyder ungefär krångel. Det klöddar=det krånglar. Eller som en utomlands född hos oss säger: "det klyddar sig till"




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar