Sidor

onsdag, juli 15, 2009

Fler aggressiva människor

Och idag då? En av dem som inte ville komma till firman igår och definitivt skulle söka sig någon annanstans ringde kl. 07.40 och ville träffa oss. Minsann...


På eftermiddagen skulle jag fredligt veckohandla och det var precis som vanligt ända tills jag kom till kassan. Det här varuhuset har kölappar till kassorna och det är superbra, för då kan man vänta i lugn och ro utan att någon hackar en i hälsenorna med kundvagnen. Det sitter stora skyltar om systemet lite här och var i affären och om inte annat så fattar man ju när man kommer till kassan och det inte finns några köer och könumren kommer upp på monitorer. MEN så kommer det pensionerade paret och brakar rätt fram och vräker upp varorna på bandet. Killen som hade gällande kölapp gick förstås före dem och började stapla upp sina varor samtidigt som han sa snällt och ordentligt till tanten "här är kölappar." "Vadå" sa kärringen med gäll röst. "Du får hämta en kölapp" sa killen igen. "Jaså, det har jag aldrig varit med om, var gör man det då" sa suggan. (Är du från Mars eller?) Nu kom jag in i bilden. "Därborta" sa jag och visade henne. Mitt nummer kom upp. Gubben stod kvar som en sten med varukorgen på bandet (!) men nu var det ju jag som skulle betala. Enligt min åsikt tar artiga/normala herrar ett steg bakåt för damer, i det här fallet mig, för att damer vill vanligtvis inte ha främmande herrar mycket tätt inpå. Så´nt närgånget beteende retar mig något fruktansvärt. Gubben var inte normal. Alternativt korkad. Han flyttade sig inte. Jag körde min varuvagn hårt i röven på honom, samtidigt som hans ettriga fru sa: "kom nu, vi ska gå här" för nu hade hon lyckats trycka sig en lapp och även lyckats gå till rätt kassa. "Ska vi nu gå där" sa gubben. Han fattade fortfarande inte ett skit. "Jag har aldrig varit med om detta, här ska vi inte handla mer" sa kärringen. "Nej det ska vi verkligen inte" sa han. (Intresseklubben antecknar) Då sa häxan -det är jag alltså! "Jag tycker det är jättebra med könummer för då kliver inte folk omkring på en utan man får vara ifred vid kassan." Tjejen som slog in mina varor flinade och sa "Jaa, så är det"


Problemet som det rara äldre paret upplevde var givetvis att de förväntade sig företräde. Många äldre förvandlas till superegoister som tränger sig före på bussar, i köer, på restauranger, you name it. De har även en speciell stil med framskjutet huvud som redo för anfall. Skulle man våga hävda sin rätt (och det gör jag givetvis) blir de alldeles till sig och börjar liksom darra, småspotta och titta på en med bleka ögon som ibland tårfylls och indignerat undra hur jag bara vågar påstå att jag stod före i kön. Jag blir vid dessa tillfällen mycket, mycket otrevlig  kan jag lova... Men en stackars unge eller yngre människa finner sig oftast i det av ren överraskning. Fan vad arg jag blir nu. Grrr




Ett rapp med en liknande tvärs över snudan skulle botat exemplen ovan.


Det är för övrigt en råhudsklubba -upplysningsvis...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar