Sidor

fredag, juli 24, 2009

Svininfluensan i full gång

Idag har jag på nära håll sett svininfluensans konsekvenser. Redan så utbredd, hur ska det inte bli när den slår till på allvar?


Allt började när jag skulle veckohandla på vanliga varuhuset. En bred sugga krängde sig med en elegant knyck på kundvagnen före vid burkautomaten. Jag svär på att hon hånflinade åt mig. Hon hade en stor svart sopsäck full med returflaskor. Jag hade fyra stycken. Jag skulle naturligtvis varit med bättre och rört mig fortare. Nu fick hon stå ut med att jag betraktade henne länge och väl samt att ett äldre par högljutt kommenterade hur mycket flaskor hon hade och hur lång tid det tog.


Jaha, nu skulle jag äntligen plocka varor. Sommartider=sommargäster och de beter sig  lite väl underligt ibland. En stockholmare (jo det är sant) i medelåldern hojtade på långt håll högt och ljudligt: "Hallååå, var kan jag hitta ett durrrrkslag" till en av killarna som jobbar där. Man går väl fram till den man ska fråga och säger i normal samtalston "ursäkta, kan du hjälpa mig osv." Nehej. "Fint" folk minsann... Och så naturligtvis de obligatoriska bredrumpade -bildlikt och bokstavligen- tyskarna.  Oma och Opa och lilla barnbarnet täckte en hel gång på bredden. Men häxan skånsk medelålders vid det här laget ganska sur Kajsa körde varuvagnen mot dem som en fregatt och självaste Opa flyttade sin stadiga bakdel ur vägen i god tid.


Inget krig vid kassan. Tvärtom två vanliga danskar. Trevliga.


Lastade kassar och skulle ut från parkeringen när en ? (jag tittade faktiskt aldrig in i bilen) tyckte att jag trängde mig före. Eller nå´t. Han eller möjligen hon började tuta för fullt som en idiot ungefär. Eftersom han gjorde så körde jag givetvis mycket saktare och såg förarglig ut. Han körde upp nära bakom och tutade. Det gjorde jag med -och körde i väg i lagom takt. Jag tror han närapå sprängdes av ilska. Jag vet inte vad jag gjorde för fel. Tablettmissbrukare antagligen. Eller svin. Med eller utan influensa... 




Ja, kanske hade det hjälpt idag. Eller så hade det hjälpt bättre att jag hade skitit i att handla och stannat hemma och klappat katten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar