Sidor

onsdag, december 23, 2009

Dan före dan före...

NU är det jullov. Sätter inte fötterna på jobbet förrän om en vecka och då bara för ett mycket kort tag. Det kommer kanske också att dröja innan Estebans fötter anländer dit för han är "avstängd med lön" som det heter i personalrapporten. Han fick förvånande nog tillfälligt lämna in sin nyckel också... (och det där med vad var det jag sa, behöver jag ju inte älta igen...)


Jag veckohandlade innan jag körde hem. Konstigt nog var det inte krigszon i affären utan lugnt och bra. Äckligt väglag i kväll, spårigt och moddigt härute på våra små vägar. Men då mötte jag snöplogen! Va´ bra. Han höll god fart och det stora plogbladet bredde ut sig över hela vägen. Jag hade kanske blivit osynlig? Jag blinkade med helljuset för jag hade ingenstans att bli av och jag var min själ inte pigg på att hålla för nära diket. Då först saktade han in så vi kunde mötas tryggt. Man kan inte skrämma min bil på det viset för en gång tidigt i somras mötte jag en av grannarna med sin jättestora traktor i en smal kurva. Jag satt väl och sjöng eller kom kanske en liten aning smula fort för när det blå monstret dök upp så blev Golfen så rädd att den hoppade upp i trädgården som ligger där... Omgärdad av en (mycket låg) stensättning. Det såg nog kul ut för bonden....


I morgon är det klä granen, julpynta med det sista tunga artilleriet, ugnssteka skinkan, göra knäck och städa som gäller. Samt dricka kaffe med julkakor, smaka skinkan, prova knäcken, troligen prova någon chokladkartong, slå in julklappar och trivas....




                

Jag vet en julbock som råkade ut för en katt... Efter det mötet var julbocken tämligen skabbig...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar