Sidor

torsdag, december 17, 2009

Tomteparad...

Så här en vecka före jul kan man ju kolla på t.ex. Blocket om man vill ha en tomte som kommer hem med paketen till en på julafton. De flesta vill att man bokar i god tid, så jag är kanske chanslös nu. Jag tror förstås att vi redan har tomte -en äkta alltså- som går här ute och tittar till oss och klappar katterna och ser till att inget ont händer. Ungefär som i Viktor Rydbergs "Tomten"


Den är egentligen lite halvkuslig.


Men det finns min själ mer kusligt. Skulle man beställa hem den här kanske?



Va´då? Han ser väl trevlig ut! Jovisst, men jag tycker faktiskt han verkar mer sugen på att klappa frun i huset än att ge ungarna julklappar(!) Nja - tänk om man inte får ut honom igen och så blir det bråk och hela julafton förstörd.


Vi ringer en annan:



Här har vi en som garanterar psykbryt hos ungarna. Hunden kommer att skälla hysteriskt. Ger man honom en julsnaps så går han nog omkull, för han ser rätt tankad ut. Det är en mask antagligen  -eller inte. Är det inte det så undrar jag om han inte har syfilis i tredje stadiet. Näsryggen har ju sjunkit ner. Hursomhelst. Man får inte ut honom heller och han kanske spyr på mattan och så är hela julafton förstörd. 


Den här då:



Han verkar ganska bra. Ser snäll ut. Påkostad "äkta" klädsel. Lagom allvarlig. Aningen röd om snudan, men det var kanske kallt ute. Man kan ju ge honom lite alkoholfri glögg så kan detta bli bra.


Men jag har en favorit:



Den här skulle jag vilja kom med paketen. Han står faktiskt under "tomtar" på blocket. Han är ju inte tomteklädd så det stör precis, men han hade kanske inte gått ur släden utan bara slängt av paketen. Snabbt och bra. Inget tjafs.


Jag skiter i beställd tomte. Vi lägger paketen under granen som vanligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar