Sidor

torsdag, december 17, 2009

Köld

Så blev det kallt. -8º. Inte så jättekallt tycker man. Nä, men om det samtidigt blåser hårt från öster är det kallt kan jag tala om. Snödjup? Går inte att svara på. Varierar mellan vindpinat en cm till drivor på en halvmeter. Murre väntade till kl 10.30 med att gå ut. Sen gick han i stallet och gol och sen stod han på trappan och använde bara tre tassar åt gången. Han jamade uppfodrande åt mig så jag skulle fatta att han led svårt. Andra katten Hilma sov på skrivbordet med huvudet på ett kladdblock i lagom höjd.


Utanför köksfönstret pågick detta:




Det syns inte så bra men huset är fullt av fåglar och ett par sitter på talgbollen undertill. Pilfinkar, gråsparvar, talltitor, talgoxar, en och annan blåmes, många gulsparvar, bofinkar, grönfinkar då och då, större hackspett har synts, skator förstås, domherrar i sällsynta fall, nötväcka förra vintern, grönfinkar, rödstjärtar. De är väldigt trevliga att titta på. Kan jag hjälpa dem att överleva vintern så ska jag gärna göra det. Och - nej, jag har aldrig haft råttor där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar